ΘΕΜΑ 1ον : ΟΠΑΔ-ΤΥΔΚΥ Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνετε στις συνταγές με την ένδειξη: ΟΠΑΔ Τομέας ΥΔΚΥ Είναι το νέο έντυπο του ΤΥΔΚΥ,...

[toc]

ΘΕΜΑ 1ον : ΟΠΑΔ-ΤΥΔΚΥ

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνετε στις συνταγές με την ένδειξη:

ΟΠΑΔ

Τομέας ΥΔΚΥ

Είναι το νέο έντυπο του ΤΥΔΚΥ, αλλά το επισημαίνουμε διότι με τη νέα εγκύκλιο του ΟΠΑΔ για έκδοση μόνο ηλεκτρονικών συνταγών, την οποία σας επισημάναμε εδώ και μέρες, πολλοί γιατροί μπερδεύουν τα δύο Ταμεία και εκδίδουν ηλεκτρονικές συνταγές ΟΠΑΔ !!!

Μπορείτε να επιβεβαιώνετε τυχούσα τέτοια συνταγή τσεκάροντας τον αριθμό μητρώου

στον ΟΠΑΔ ξεκινά με 0000..   στο ΤΥΔΚΥ είναι 6ψήφιο

 διότι λάθος υποβολή θα δημιουργήσει προβλήματα.

Νεότερες οδηγίες για ηλεκτρονικές συνταγές ΤΥΔΚΥ θα δείτε  ΕΔΩ

ΘΕΜΑ 2ον : ΙΚΑ

α) Σχετικά με τη διάθεση φαρμάκων του Καταλόγου Φαρμακευτικών Ιδιοσκευασμάτων σοβαρών ασθενειών του άρθρου 12 παρ. 2 του ν. 3816/2010(ΦΕΚ 1666 Β’ /27-7-2011)

 

Σε συνέχεια της υπ’ αριθμ. ΔΥΓ3α/οικ 85781 σχετικής Υπουργικής Απόφασης με την οποία αναθεωρείται ο κατάλογος φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων σοβαρών ασθενειών του άρθρου 12 παρ.2 του ν.3816/2010, σας ενημερώνουμε ότι μέχρι 01.10.2011 τα σκευάσματα που δεν έχουν δεσμευτεί με αποφάσεις του Διοικητή του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μπορούν να χορηγούνται για τους ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και από Ιδιωτικά Φαρμακεία υπό τις εξής προϋποθέσεις:

 

1.          ARZERRA* 2.         BARACLUDE
3.         BENEFIX* 4.         BRAMITOB
5.          CARBAGLU 6.         CAYSTON
7.         CELLCEPT 8.         COPEGUS
9.        FERRIPROX 10.    FLUDARA*
11.      FLUDARABIN/EBEWE* 12.     FLUDARABINE/SPECIFAR*
13.      FLUDARABIN/TEVA* 14.    GLIOLAN
15.      ILARIS* 16.      INOVELON
17.      JAVLOR* 18.      MEPACT*
19.     MUPHORAN 20.     MYCOFEN
21.     MYFENAX 22.   MYFETIL
23.    NOVOSEVEN* 24.    PANRETIN
25.     PEYONA* 26.    PHOTOFRIN*
27.     PRIALT* 28.     RAPILYSIN*
29.     REBETOL 30.     REVOLADE
31.     RIBAVIRIN/TEVA 32.     SEBIVO
33.     TARGRETIN 34.     TOBI
35.     VIREAD (μόνο για Ηπατίτιδα Β) 36.     VOTRIENT

*Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω φάρμακα που επισημαίνονται με αστερίσκο απαιτούν εισαγωγή σε Νοσοκομείο για τη χορήγηση τους (εξαιρούνται τα δισκία Fludara)

 Τα ανωτέρω φάρμακα θα αποζημιώνονται όταν στη συνταγή επισυνάπτεται γνωμάτευση Νοσοκομείου ή Ιδιωτικής Κλινικής, και όπου (εάν) απαιτείται από την άδεια κυκλοφορίας του φαρμάκου, συμπληρωμένο το έντυπο διάθεσης.

 Επίσης τα κατωτέρω σκευάσματα (φάρμακα εξωτερικού) αποζημιώνονται όταν στη συνταγή επισυνάπτεται α) γνωμάτευση Νοσοκομείου ή Ιδιωτικής Κλινικής, και όπου (εάν) απαιτείται από την άδεια κυκλοφορίας του φαρμάκου, συμπληρωμένο το έντυπο διάθεσης, β) έγκριση Επιτροπής Φαρμάκων Αθήνας/Θεσσαλονίκης γ)απόφαση ΕΟΦ που επιτρέπει την εισαγωγή (έντυπο Β) και δ)τιμολόγιο ΙΦΕΤ

 

1.      CEPLENE 2.        CYSTADANE
3.      DIACOMIT 4.         ORFADIN

Προς διευκόλυνση σας, επισημαίνονται τα κάτωθι:

            Όλα τα παραπάνω φάρμακα χορηγούνται χωρίς συμμετοχή σε κάθε μορφή και περιεκτικότητα της δραστικής ουσίας, καθώς και σε οποιαδήποτε συσκευασία κυκλοφορούν.

            Για τα φάρμακα της ανωτέρω Υ.Α. δεν απαιτείται υποβολή ξεχωριστής συγκεντρωτικής κατάστασης για το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

            Διευκρινίζεται ότι όλα τα υπόλοιπα φάρμακα υψηλού κόστους που είναι δεσμευμένα από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ εξακολουθούν να χορηγούνται από τα Φαρμακεία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στους ασφαλισμένους (με την εξαίρεση φαρμάκων δεσμευμένων από το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ που προορίζονται για βραχεία νοσηλεία σε Κρατικό Νοσοκομείο και πληρούνται οι οριζόμενες προϋποθέσεις του Γ55/837/21.03.2011 εγγράφου μας).

 

 β) Διευκρινίσεις που αφορούν στην έκδοση δίμηνων συνταγών ΙΚΑ-ΕΤΑΜ

 

Όπως είναι γνωστό, σύμφωνα με το άρθρο 2 του Προεδρικού Διατάγματος 121/2008 μόνο οι ιατροί του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχουν τη δυνατότητα «να χορηγούν συνταγή με αγωγή διάρκειας έως και δύο (2) μηνών για παθήσεις της ειδικότητάς τους στους ασθενείς ασφαλισμένους του Ιδρύματος που πάσχουν από χρόνιες παθήσεις μόνο όταν ακολουθούν σταθερή θεραπευτική αγωγή». Ως εκ τούτου συμβεβλημένοι με τον ΟΠΑΔ ή τον ΟΑΕΕ ιατροί που συνταγογραφούν για ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δεν έχουν το δικαίωμα έκδοσης δίμηνων συνταγών. Οι εν λόγω ιατροί (σύμφωνα πάντα με την κείμενη νομοθεσία) μπορούν να εκδίδουν:

  • Συνταγές μηνός ή
  • Επαναλαμβανόμενες συνταγές μόνο για παθήσεις της ειδικότητάς τους στους ασθενείς ασφαλισμένους που πάσχουν από χρόνιες παθήσεις και ακολουθούν σταθερή θεραπευτική αγωγή.

Επισημαίνεται ότι οι συμβεβλημένοι με τον ΟΠΑΔ ή τον ΟΑΕΕ ιατροί που συνταγογραφούν οφείλουν:

α) να εκδίδουν ηλεκτρονικές συνταγές και μόνο όταν το σύστημα της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης δεν λειτουργεί να εκδίδουν χειρόγραφες συνταγές

β) να ελέγχουν από το βιβλιάριο υγείας τυχόν προηγούμενη φαρμακευτική αγωγή για την ίδια νόσο (άρθρο 2 του Π.Δ. 121/08) και να συνταγογραφούν ιδιοσκευάσματα φαρμακευτικής δράσης σχετικής με την νόσο και μόνο για νοσήματα της ειδικότητάς τους.

Οι φαρμακοποιοί θα πρέπει να μην εκτελούν συνταγές δίμηνης διάρκειας που έχουν εκδοθεί από συμβεβλημένους ιατρούς με τον ΟΠΑΔ ή τον ΟΑΕΕ και να χορηγούν σε αυτές τις περιπτώσεις αγωγή που να αντιστοιχεί σε θεραπεία μηνός.

Το παρόν έγγραφο θα πρέπει να αναρτηθεί από την ΗΔΙΚΑ ώστε να είναι διαθέσιμο από όλους τους χρήστες της εφαρμογής της Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης.

γ) Σχετικά με την χορήγηση αναλώσιμου υγειονομικού υλικού για τους πάσχοντες από Σακχαρώδη Διαβήτη

 

Θέτουμε υπόψη σας ότι προκειμένου να αποφευχθεί η ταλαιπωρία των ασφαλισμένων, επιτρέπεται η αναγραφή αναλώσιμου υγειονομικού υλικού στους πάσχοντες από Σακχαρώδη Διαβήτη ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από ιατρούς συμβεβλημένους με τον ΟΠΑΔ, ΟΑΕΕ και ιατρούς των Κέντρων Υγείας και των Περιφερειακών Ιατρείων.

Η αναγραφή τους θα γίνεται ως εξής:

Α) σε συνταγή ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με αντιδιαβητική αγωγή (δισκία ή ινσουλίνη).

Β) σε συνταγή ΙΚΑ-ΕΤΑΜ εάν δεν υπάρχει αντιδιαβητική αγωγή (δισκία ή ινσουλίνη) με την προϋπόθεση:

α) να επισυνάπτεται στην συνταγή σχετική αιτιολογημένη γνωμάτευση από τον θεράποντα ιατρό στην οποία θα βεβαιώνεται ότι ο ασθενής υποβάλλεται σε αντιδιαβητική αγωγή και χρειάζεται το εν λόγω υλικό.

β) να υπάρχει καταχωρημένη αντιδιαβητική αγωγή στο βιβλιάριο υγείας του ασφαλισμένου και

Γ) σε γνωμάτευση του θεράποντα ιατρού η οποία θα θεωρείται από ελεγκτή ιατρό του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ της Μονάδας Υγείας της περιοχής του ιατρείου του και θα ενημερώνεται σχετικά και το βιβλιάριο ασθενείας του ασφαλισμένου.

Οι χορηγούμενες ποσότητες του αναλώσιμου υλικού στους πάσχοντες από Σακχαρώδη Διαβήτη ορίζονται από το Γενικό έγγραφο με αριθμ. πρωτ. Γ55/768/14-5-2010(βρίσκεται αναρτημένο στο site του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ www.ika.gr/ ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ/ Φαρμακευτική Δ/νση). Σε περίπτωση που η χορηγηθείσα ποσότητα υπερβαίνει την οριζόμενη θα πρέπει να αναφέρεται η έγκριση του Διαβητολογικού Κέντρου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

Οι Δ/ντές των Μονάδων Υγείας να μεριμνήσουν προκειμένου να χορηγηθεί ενυπόγραφα από ένα αντίγραφο του παρόντος, στους συμβεβλημένους ιατρούς με τον ΟΠΑΔ και τον ΟΑΕΕ που έχουν αποδεχθεί να εξυπηρετούν ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και στους ιατρούς των Περιφερειακών Ιατρείων και των Κέντρων Υγείας κατά την παραλαβή των συνταγολογίων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

δ) Κοστολόγηση ταινιών μέτρησης σακχάρου στο αίμα

 

Σχετικό: Το υπ’ αριθμ. Φ.80000/οικ. 18687/2296 έγγραφο της Διεύθυνσης Ασφάλισης Ασθενείας & Μητρότητας

 Σας ενημερώνουμε ότι με το ανωτέρω σχετικό έγγραφο κοινοποιήθηκε η απόφαση του ΣΥΣΠΥ κατά την 4η / 1-8-2011 συνεδρίασή του, σύμφωνα με την οποία η τιμή που θα αποδίδουν οι φορείς στους ασφαλισμένους τους για τις ταινίες μέτρησης σακχάρου, θα είναι αυτή των 35€ ανά κουτί των 50 ταινιών.

Ως εκ τούτου το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ θα αποζημιώνει πλέον με την ανωτέρω τιμή τις ταινίες μέτρησης σακχάρου είτε μέσω παροχών τους ίδιους τους ασφαλισμένους, είτε μέσω συνταγής τους φαρμακοποιούς.

Με ευθύνη των Διευθυντών να δοθούν αντίγραφα από τα κατά τόπους Υποκαταστήματα στους συνεργαζόμενους φαρμακοποιούς.

ΘΕΜΑ 3ον : Π.Φ.Σ.

 

Έγγραφο του Π.Φ.Σ προς τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Νίκο Πολύζο με θέμα:

α) Γνωμοδοτήσεις Επιτροπής Τιμών για τα φάρμακα και σχετικές Υ.Α.

Ειδικότερα : Ακριβά νοσοκομειακά φάρμακα

 

Αξιότιμε κύριε Γενικέ,

Α) Η βασική μας παρατήρηση – ένσταση εστιάζεται στο εξής :

Τα 89 Φ.Υ.Κ. (Φάρμακα Υψηλού Κόστους) με την Υ.Α. : ΔΥ Γ3 α /οικ85871- ΦΕΚ 1666/27-7-2011,έγιναν 228 και αν υπολογίσουμε το σύνολο των μορφών και περιεκτικοτήτων , έγιναν 680.

Είναι εύλογο να χαρακτηρίζεται Φ.Υ.Κ. ένα ιδιοσκεύασμα που έχει Λ.Τ. 3-4000€. Είναι παράλογο και αστείο να χαρακτηρίζεται Φ.Υ.Κ. ένα ιδιοσκεύασμα με Λ.Τ. 1-2 ή 20-30 €!

Η πρόταση μας είναι :

Να μη χαρακτηρίζονται Φ.Υ.Κ. γενικώς τα ιδιοσκευάσματα με βάση την ονομασία τους αλλά με βάση την προκύπτουσα τιμή.

Π.χ. Ας είναι Φ.Υ.Κ. το Renodal 140 mg x 20 caps (Λ.Τ. 1725,15 €) αλλά δεν μπορεί να είναι το Renodal 5mg x 5 caps (Λ.Τ 17,84 €).

 Β) Πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένο  αντικειμενικό κριτήριο για τα ιδιοσκευάσματα που χαρακτηρίζονται Φ.Υ.Κ. π.χ. υπολογίζουμε το Κ.Η.Θ. (Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας) ενός εκάστου ιδιοσκευάσματος ανά μορφή και περιεκτικότητα .

Όσα υπερβαίνουν την τιμή Κ.Η.Θ. που θα ορισθεί , ονομάζονται Φ.Υ.Κ.

Με τον τρόπο αυτό ο κατάλογος συνεχώς θα επικαιροποιείται , τα κριτήρια θα είναι διαφανή και αντικειμενικά και τα φαρμακεία των νοσοκομείων θα αποφορτιστούν από ένα μεγάλο άχρηστο όγκο δουλειάς. Θα διακινούν  μόνον τα πραγματικά Φ.Υ.Κ. και όσα πρέπει να διακινούνται ή να διατίθενται σε νοσοκομειακό περιβάλλον .

Με τον τρόπο αυτό θα εξυπηρετηθούν καλύτερα οι ασθενείς

 Γ) Πολλές εταιρείες (οι οποίες πιστώνουν τα νοσοκομεία για πολλά χρόνια ) απαιτούν αντικαταβολή – μετρητοίς την εξόφληση των σκευασμάτων αυτών από τα φαρμακεία.

Το φαινόμενο αυτό οδηγεί σε ελλείψεις και ταλαιπωρία χιλιάδων ασθενών με σοβαρότατα νοσήματα . Απαιτείται η παρέμβαση του Υπουργείου ώστε να ομαλοποιηθεί το καθεστώς συναλλαγών μεταξύ εταιρειών – φαρμακείων .

Ήδη ο Π.Φ.Σ. αφού ενημερώσει τις εταιρείες θα εξαντλήσει τα υπάρχοντα νόμιμα μέσα.

β) Επιστολή προς ΣΦΕΕ

 

Κύριε Πρόεδρε,

 Γινόμαστε καθημερινά αποδέκτες παραπόνων και διαμαρτυριών φαρμακοποιών από όλη τη χώρα εξ’ αιτίας του τρόπου διάθεσης των φαρμάκων υψηλού κόστους (ΦΥΚ).

Ορισμένες φαρμακευτικές εταιρίες μέλη του Συνδέσμου σας κατ’ αρχήν αρνούνται να διαθέσουν τα προϊόντα τους μέσω των φαρμακαποθηκών και εν συνεχεία απαιτούν από τους φαρμακοποιούς, που μεμονωμένα απευθύνονται στην παραγωγό εταιρεία, να εξοφλήσουν τα φάρμακα που παραλαμβάνουν ή με αντικαταβολή μετρητών ή προκαταβάλλοντας την αξία των φαρμάκων.

Πραγματικά οι επιλογές αυτές ορισμένων μελών του Συνδέσμου σας γεννούν ερωτηματικά που όσο και αν προσπαθήσαμε καλόπιστα να απαντήσουμε δεν το κατορθώσαμε.

Διότι πραγματικά δεν μπορούμε να αντιληφθούμε γιατί στις συγκεκριμένες περιπτώσεις  αποφεύγετε την διακίνηση μέσω φαρμακαποθηκών, ενώ αντιθέτως χρησιμοποιείτε το δίκτυο για των φαρμακαποθηκών για όλα τα υπόλοιπα φάρμακά σας.

Επίκληση δήθεν αποφυγής εκ μέρους της Βιομηχανίας του Φαρμακεμπορικού κέρδους δεν ισχύει, διότι αυτό δεν επιβαρύνει την Βιομηχανία.

Αντιθέτως η απευθείας διάθεση από τη Βιομηχανία προς το φαρμακείο την επιβαρύνει με τα έξοδα διακίνησης, λογιστικής παρακολούθησης και όλων γενικά των δαπανών που συνεπάγεται η τήρηση εμπορικού τμήματος.

Αλλά αυτό που δεν απαντάται με τους στοιχειώδεις κανόνες λογικής και εμπορικής προσέγγισης είναι η τακτική των εταιριών αυτών που στο όνομα της χάραξης οικονομικής πολιτικής αποφεύγουν τις υπηρεσίες των φαρμακαποθηκών (με μέσο χρόνο εξόφλησης τις 30 ημέρες) , απαιτούν άμεση εξόφληση από τα φαρμακεία και συγχρόνως τροφοδοτούν τα νοσοκομεία της χώρας με μέσο χρόνο εξόφλησης τα 3-5 έτη. Παράλληλα ζητούν παράλογα δικαιολογητικά πχ άδεια λειτουργίας φαρμακείου!

Όλα αυτά πολλές φορές οδηγούν σε ελλείψεις σοβαρών φαρμάκων και αδυναμία εξυπηρέτησης ασθενών.

 Κύριε Πρόεδρε,

 Επανειλημμένα θέσαμε υπ’ όψιν σας την πρόθεση μας για την δημιουργία και διατήρηση μεταξύ ΣΦΕΕ και Π.Φ.Σ ενός κλίματος συνεργασίας, αμοιβαίας εμπιστοσύνης και κοινής συμπόρευσης σε θέματα προστασίας της Δημόσιας Υγείας και της ομαλής λειτουργίας των φαρμακείων και συνεχίζουμε να έχουμε τις ίδιες απόψεις. Δυστυχώς τέτοιες ενέργειες σαν αυτές που περιγράψαμε προηγουμένως θεωρούμε ότι είναι “κτυπήματα κάτω από τη μέση“

Σε εποχές που το ιδιωτικό φαρμακείο δέχεται κτυπήματα και σε θεσμικό και σε οικονομικό επίπεδο, θεωρούσαμε αυτονόητο ότι δεν θα αντιμετωπίζαμε και επί πλέον προβλήματα από τους “εταίρους ” μας στην φαρμακευτική αγορά, όπου η συνύπαρξη ΟΛΩΝ ΜΑΣ (φαρμακοβιομηχανία – φαρμακαποθήκη – φαρμακείο ) είναι όρος βιωσιμότητας ΟΛΩΝ ΜΑΣ.

Κύριε Πρόεδρε,

 Γνωρίζουμε ότι δεν είναι αρμοδιότητα του Συνδέσμου που προεδρεύετε να συστήσετε ή να επιβάλλετε στα μέλη σας συγκεκριμένη πιστωτική πολιτική. Είναι όμως λογικό αφ’ ενός να κοινοποιήσετε την παρούσα επιστολή στα μέλη σας και αφ’ ετέρου να συστήσετε την αποφυγή εκ μέρους τους πρακτικών που καθιστούν απαγορευτική τη διακίνηση των φαρμάκων υψηλού κόστους μέσω των φαρμακείων.

Με πολύ ενδιαφέρον αναμένουμε τις απόψεις σας και τις ενέργειες σας, προκειμένου να καθορίσουμε και εμείς τους δικούς μας χειρισμούς.

 

ΘΕΜΑ 4ον : ΕΤΑΑ-ΤΣΑΥ

 

α) Χορήγηση και κοστολόγηση ταινιών μέτρησης σακχάρου.

  Σχετικά με τη χορήγηση αναλώσιμων για τη μέτρηση του σακχάρου στο αίμα σας ενημερώνουμε ότι:

 

  1. Τα αναλώσιμα υλικά για τη μέτρηση του σακχάρου του αίματος σε πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη γράφονται και στο συνταγολόγιο φαρμάκων σε ξεχωριστή συνταγή και εξοφλούνται με την διαδικασία που εξοφλούνται τα φάρμακα. Σε περίπτωση που συνταγογραφηθούν στις εντολές των βιβλιαρίων θα αποζημιώνονται ως ονομαστικές δαπάνες. Οι βελόνες φυσιγγοσυρίγγων ινσουλίνης θα εξακολουθήσουν να συνταγογραφούνται στις εντολές των βιβλιαρίων και να αποζημιώνονται σαν ονομαστικές δαπάνες.
  2. Δυνατότητα συνταγογράφησης έχουν οι Ενδοκρινολόγοι – Διαβητολόγοι και Παθολόγοι – Καρδιολόγοι με αναγραφή επί της συνταγής του ονόματος του Ενδοκρινολόγου και προσκόμιση της αρχικής συνταγής ή γνωμάτευσης με επικυρωμένη φωτοτυπία.
  3. Η εταιρεία των ταινιών μέτρησης και των σκαρφιστήρων θα πρέπει να συνταγογραφείται από τον θεράποντα ιατρό.
  4. Οι συνταγές αυτές απαιτούν προέγκριση από ελεγκτή ιατρό.
  5. Η τιμή χρέωσης θα αναγράφεται από το φαρμακοποιό πριν την προέγκριση της συνταγής από τον ελεγκτή ιατρό.
  6. Μετά από απόφαση του ΣΥΣΠΥ κατά την 4η συνεδρίασή του στις 1-8-2011 αποδίδουμε 35,00€ το μέγιστο για κάθε κουτί ταινιών μέτρησης σακχάρου(50 ταινίες)

Ποσότητες:

Α. για ΣΔ τύπου Ι(ινσουλίνη) ταινίες έως 5 κουτιά των 50 ή 3 κουτιά των 100 τεμαχίων και ο αντίστοιχος αριθμός σκαρφιστήρων.

Β. για ΣΔ τύπου ΙΙ:

– Σε άτομα που αντιμετωπίζονται με ινσουλίνη έως 2 κουτιά των 50 ή 1 κουτί των 100 τεμαχίων και ο αντίστοιχος αριθμός σκαρφιστήρων.

 – Σε άτομα που αντιμετωπίζονται με δισκία ή δίαιτα έως 1 κουτί των 50 και ο αντίστοιχος αριθμός σκαρφιστήρων.

β) Χορήγηση δανείων 2011

 Σας ενημερώνουμε ότι για το έτος 2011 θα χορηγηθούν δάνεια πρώτης επαγγελματικής εγκατάστασης σε 400 υγειονομικούς ύψους 6.000,00€ έκαστο, σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις του ΔΣ του ΕΤΑΑ και της Διοικούσας Επιτροπής Υγειονομικών.

Οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση των δανείων είναι οι εξής:

  • Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να έχουν άδεια άσκησης επαγγέλματος και τίτλο ειδικότητας και να μην έχει παρέλθει 10ετία από τη λήψη του τίτλου ειδικότητας ή της άσκησης επαγγέλματος {στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει τίτλος ειδικότητας (οδοντίατροι, φαρμακοποιοί, κτηνίατροι)}.
  • Εφόσον οι ενδιαφερόμενοι είναι αλλοδαποί θα πρέπει να έχουν και άδεια παραμονής στην Ελλάδα μέχρι την ημερομηνία εξόφλησης του δανείου.
  • Οι ενδιαφερόμενοι δεν θα πρέπει να έχουν οφειλές από ασφαλιστικές εισφορές μέχρι 30/6/2011(δηλ. μέχρι το προηγούμενο εξάμηνο υποβολής της αίτησης ή να έχουν ρυθμίσει τυχόν οφειλές τους και να καταβάλλουν τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές.
  • Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει μέχρι 10-9-2011να υποβάλλουν αίτηση. Στην αίτηση θα αναγράφεται η πόλη στην οποία θα εγκατασταθεί επαγγελματικά ο ασφαλισμένος και θα συνοδεύεται από τα παρακάτω δικαιολογητικά:
    • Επικυρωμένο φωτοαντίγραφο άδειας άσκησης επαγγέλματος
    • Επικυρωμένο φωτοαντίγραφο τίτλου ειδικότητας
    • Επικυρωμένο φωτοαντίγραφο βεβαίωσης έναρξης εργασιών από τη ΔΟΥ.
    • Υπεύθυνη Δήλωση (άρθρο 8 ν. 1599/86) στην οποία θα δηλώνει ότι:
  1.                                                        I.      Το δάνειο θα χρησιμοποιηθεί για 1η επαγγελματική εγκατάσταση ή εξοπλισμό του (όνομα ασφαλισμένου) που βρίσκεται στην περιοχή (υποχρεωτική αναγραφή περιοχής, οδού και αριθμού)
  2.                                                     II.      Δεν του έχει χορηγηθεί άλλο δάνειο μέχρι σήμερα από το Ταμείο.

Οι αλλοδαποί ασφαλισμένοι πλην των προερχόμενων από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να προσκομίσουν επιπλέον:

–          Άδεια παραμονής στην Ελλάδα

–          Υπεύθυνη δήλωση με την οποία θα δηλώνεται η μόνιμη κατοικία του ασφαλισμένου στην Ελλάδα και σε περίπτωση αλλαγής της ότι υποχρεούται να ενημερώσει εγγράφως το Ταμείο.

–          Έγγραφο στο οποίο ορίζεται ο αξιόχρεος τριτεγγυητής με περιουσιακά στοιχεία στην Ελλάδα, και

–          Αποδεικτικό από το οποίο θα φαίνεται ότι έχει παρέλθει 5ετία από τη λήψη της άδειας άσκησης επαγγέλματος(απόφαση ΔΣ ΤΣΑΥ 193/2002).

  • Το επιτόκιο των δανείων ορίσθηκε σε ποσοστό 3,65%, η δε εξόφληση του δανείου θα γίνει σε 36 ισόποσες μηνιαίες δόσεις που θα αρχίζουν από το μεθεπόμενο χρόνο χορήγησης του δανείου. Το επιτόκιο του πρώτου έτους, που δεν θα καταβάλλονται οι δόσεις θα επιμερισθεί και θα συμπεριλαμβάνεται στο ποσό των 36 δόσεων.
  • Για τη χορήγηση του δανείου δεν απαιτούνται δικαιολογητικά ύπαρξης περιουσιακών στοιχείων, ούτε εγγυήσεις τρίτων (πλην των περιπτώσεων των αλλοδαπών), αλλά σε περίπτωση μη εξόφλησης τριών στη συνέχεια δόσεων θα εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΕΔΕ.
  • Τα δάνεια θα χορηγούνται με σειρά προτεραιότητας των περιοχών Δ, Γ, Β, Α όπως προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 1262/92.
  • Μετά την έγκριση της αίτησης για τη χορήγηση του δανείου θα απαιτηθεί η καταβολή σε Δημόσιο Ταμείο χαρτοσήμου 3% (180€) επί του ποσού του δανείου πλέον 20% υπέρ ΟΓΑ (36€), σύνολο 216,00€.

Για πληροφορίες, αρμόδια υπάλληλος κα. Πόριου Χριστίνα, τηλ. 210 8819188.

 

ΘΕΜΑ 5ον : ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

 

Ερώτηση με θέμα: Αναγκαία η στήριξη των φαρμακείων για την οικονομική τους επιβίωση και υπαγωγή στη ρύθμιση για το συμψηφισμό των χρεών τους

 

Με λουκέτο κινδυνεύουν πολλά φαρμακεία της χώρας και κυρίως της Περιφέρειας, καθώς δεν έχουν ληφθεί συγκεκριμένα ολοκληρωμένα μέτρα για τη στήριξή τους. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι οι φαρμακοποιοί εξαιρέθηκαν από το συμψηφισμό χρεών μεταξύ Δημοσίου και επιχειρήσεων, ρύθμιση που θα εξυπηρετούσε πολύ μεγάλο μέρος των ιδιοκτητών. Όπως αναφέρεται και από φορείς της αγοράς τα φαρμακεία αποτελούν σήμερα επιχειρήσεις που ανέλαβαν μεγάλο βάρος για τη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος, καθώς πιστώνουν τα ασφαλιστικά ταμεία για χρονικά διαστήματα που φθάνουν τους 12 μήνες, παρέχοντας μάλιστα και εκπτώσεις.

Επιπλέον, επισημαίνεται ότι σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, τα φαρμακεία παρουσιάζουν ελάχιστα ή μηδενικά φαινόμενα φοροδιαφυγής, ενώ συγχρόνως έχουν υποστεί τα τελευταία δύο χρόνια οικονομική αφαίμαξη από περαιώσεις, έκτακτες οικονομικές εισφορές, και μειώσεις τιμών φαρμάκων που απαξίωσαν το stock τους. Σημειώνεται μάλιστα ότι τα συγκεκριμένα μέτρα και η απουσία ρυθμίσεων, όπως είναι ο συμψήφισμος των χρεών του Δημοσίου-επιχειρήσεων εγκυμονεί κίνδυνο διάλυσης του υπάρχοντος συστήματος φαρμακευτικής περίθαλψης και πιέζει σε οικονομική ασφυξία τα φαρμακεία και οδηγώντας τα σε πτώχευση.

Κατόπιν των ανωτέρω, και δεδομένου ότι το κλείσιμο φαρμακείων θα αφήσει ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού χωρίς πρόσβαση στο φάρμακο

ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

  1. Ποιος είναι ο κεντρικός σχεδιασμός της κυβέρνησης για τη στήριξη των φαρμακείων; Με ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεστε να υποστηρίξετε το συγκεκριμένο κλάδο και να αποτρέψετε το κίνδυνο μαζικών λουκέτων στις επιχειρήσεις;
  2. Για ποιο λόγο εξαιρέθηκαν οι φαρμακοποιοί από το συμψηφισμό χρεών μεταξύ Δημοσίου και επιχειρήσεων; Προτίθεστε να εντάξετε στη συγκεκριμένη ρύθμιση και τα φαρμακεία, καθώς θα εξυπηρετήσει πολύ μεγάλο μέρος των ιδιοκτητών;
  3. Πως θα αντιμετωπιστεί το ζήτημα της μεγάλης καθυστέρησης πληρωμών των φαρμακείων από τα Ασφαλιστικά Ταμεία;

 

 ΘΕΜΑ 6ον : ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ – ΥΠΕΔΥΦΚΑ

 

Γνωστοποίηση διατάξεων άρθρου 80 «Αναμόρφωση του ΣΕΠΕ …και άλλες διατάξεις»

Σας γνωρίζουμε ότι στο νόμο που πρόσφατα ψηφίσθηκε από τη Βουλή και έχει σταλεί για δημοσίευση «Αναμόρφωση του ΣΕΠΕ, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις», περιλαμβάνονται και διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα ελέγχου ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης από την ΥΠΕΔΥΦΚΑ ή τα αρμόδια όργανα των φορέων (άρθρο 80).

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, επιχειρείται η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων ελέγχου της ΥΠΕΔΥΦΚΑ σε όλους τους παρόχους υγείας ήτοι φαρμακεία, νοσοκομεία, ιδιωτικές κλινικές, ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα κλπ, και θεσπίζονται ενιαία τα πρόστιμα και οι κυρώσεις σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεών τους.

Τα χρηματικά πρόστιμα και οι κυρώσεις επιβάλλονται στο σύνολό τους από τα αρμόδια όργανα του φορέα που διενήργησε τον έλεγχο και διαπίστωσε τις όποιες παραβάσεις. Επισημαίνεται ότι η υποβολή ενδικοφανούς προσφυγής ΔΕΝ αναστέλλει την εκτέλεση της απόφασης του Γενικού Επιθεωρητή ή του αρμοδίου οργάνου του φορέα περί επιβολής κυρώσεων.

Στα πλαίσια της ίσης μεταχείρισης των παρόχων υγείας από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς και του εξορθολογισμού των κυρώσεων, επέρχονται οι παρακάτω τροποποιήσεις και ειδικότερα:

1)     Με την παρ. 1 και 2 του άρθρου 80, συμπληρώνονται οι διατάξεις του άρθρου 32 του ν.2676/1999 και 18 του ν. 3846/2010 και ορίζονται με σαφήνεια οι αρμοδιότητες ελέγχου της ΥΠΕΔΥΦΚΑ. Οι έλεγχοι πραγματοποιούνται σε όλους τους παρόχους υγείας, ήτοι φαρμακεία, νοσοκομεία, ιδιωτικές κλινικές, διαγνωστικά κέντρα κλπ. και μπορεί να γίνεται και από μικτά κλιμάκια υπαλλήλων της ΥΠΕΔΥΦΚΑ και των ασφαλιστικών οργανισμών.

 Σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση της κείμενης νομοθεσίας, ο Γενικός Επιθεωρητής της ΥΠΕΔΥΦΚΑ με αιτιολογημένη απόφασή του, μετά από παροχή σχετικών εξηγήσεων οι οποίες υποβάλλονται εγγράφως μέσα σε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες, επιβάλλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις. Η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Επιτροπής Ενστάσεων της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 3846/2010, ΔΕΝ αναστέλλει την εκτέλεση της απόφασης.

2)     Με την παρ. 3 και 4 του ίδιου άρθρου, αντικαθίστανται η παρ. 3 και το πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 2 του π.δ/τος 121/2008 και ρυθμίζονται θέματα επιβολής κυρώσεων στους θεράποντες και ελεγκτές ιατρούς. Με τη ρύθμιση αυτή, εκτός των προβλεπόμενων κυρώσεων, διοικητικών και χρηματικών, προβλέπεται και ο προσωρινός αποκλεισμός από την παροχή υπηρεσιών σε ασφαλισμένους των φορέων από τέσσερις (4) μέχρι δώδεκα (12) μήνες ανάλογα με τη βαρύτητα και συχνότητα της παράβασης.

Σε περίπτωση παράβασης της κείμενης νομοθεσίας, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις μετά από αιτιολογημένη απόφαση του Γεν. Επιθεωρητή ή του αρμοδίου οργάνου του φορέα, ανάλογα με το όργανο που διενήργησε τον έλεγχο, σύμφωνα με τα επιμέρους οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου αυτού.

3)     Με την παρ. 5 του ίδιου άρθρου, αντικαθίσταται η παρ. 15 του άρθρου 4 του π.δ./τος 121/08 που αναφέρεται στις κυρώσεις που επιβάλλονται στους φαρμακοποιούς σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεών τους και ορίζεται ότι για κάθε παράβαση ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα αυτής, επιβάλλονται:
α) Πρόστιμο κυμαινόμενο από 1% αντί του 10% και μέχρι 50%, υπολογιζόμενο επί της αξίας των συνταγών που εκτελέστηκαν τον τελευταίο πριν τον έλεγχο μήνα.
β) Προσωρινό αποκλεισμό του φαρμακείου από την εκτέλεση των συνταγών ασφαλιστικών φορέων για διάστημα από τέσσερις (4) έως και δώδεκα (12) μήνες.
γ) Οριστική καταγγελία της σύμβασης αποκλεισμό κάθε μελλοντικής συνεργασίας.
Καταργείται το πρόστιμο του 5πλασίου της αξίας των ταινιών γνησιότητας καθώς και το επιπλέον πρόστιμο των 3000€ έως 15000€ για τις επιμέρους αναφερόμενες παραβάσεις.

Η απόφαση για καταγγελία της σύμβασης με το συγκεκριμένο ασφαλιστικό οργανισμό ή και με οποιοδήποτε άλλο, τον αποκλεισμό κάθε μελλοντικής συνεργασίας καθώς και τον προσωρινό αποκλεισμό του φαρμακείου από την εκτέλεση συνταγών των φορέων, εκδίδεται κατά περίπτωση ανάλογα με το όργανο που διαπίστωσε τις παραβάσεις. Ήτοι, για ελέγχους που διενεργήθηκαν με εντολή του Γενικού Επιθεωρητού της ΥΠΕΔΥΦΚΑ την παραπάνω απόφαση εκδίδει ο Γεν. Επιθεωρητής, εφαρμοζομένων αναλόγως των αναφερομένων στις επιμέρους διατάξεις. Η προθεσμία υποβολής των γραπτών εξηγήσεων ορίζεται σε 5 εργάσιμες ημέρες αντί των 10 που ίσχυαν και η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ΔΕΝ αναστέλλει την εκτέλεσή της.

Επίσης προβλέπεται ότι εάν κατά τον έλεγχο που διενεργείται στο φαρμακείο, διαπιστωθούν οι παρακάτω παραβάσεις: ι) εύρεση στο χώρο του φαρμακείου ταινιών γνησιότητας, ή επαναχρησιμοποιημένων ή πλαστών ή παραποιημένων κλπ ιι) εύρεση μονάδων ιδιοσκευασμάτων χωρίς ταινίες γνησιότητας ιιι) εύρεση βιβλιαρίων ή συνταγολογίων ασφαλισμένων ή παράνομη χρήση αυτών, συντάσσεται ΑΜΕΣΑ δελτίο ελέγχου στο οποίο περιγράφεται η διαπιστωθείσα παράβαση. Το δελτίο ελέγχου παραδίδεται στο φαρμακοποιό και με το οποίο καλείται, εντός 5 εργασίμων ημερών σε παροχή γραπτών εξηγήσεων. Μετά την παρέλευση της προθεσμίας αυτής, ο Γενικός Επιθεωρητής της ΥΠΕΔΥΦΚΑ ή τα αρμόδια όργανα των ασφαλιστικών οργανισμών, ανάλογα με το όργανο που πραγματοποίησε τον έλεγχο και ανεξάρτητα από τις λοιπές κυρώσεις, επιβάλουν προσωρινό αποκλεισμό του φαρμακείου από την εκτέλεση συνταγών των ασφαλιστικών φορέων για χρονικό διάστημα από πέντε (5) ημέρες έως έξι (6) μήνες. Κατά των παραπάνω αποφάσεων δύναται να ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή, σύμφωνα με τα επιμέρους οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου αυτού.

4)    Με την παρ. 6 του ίδιου άρθρου, αντικαθίσταται η παρ. 18 του άρθρου 4 του π.δ/τος 121/08 και ορίζεται ότι οι προβλεπόμενες κυρώσεις, πλην αυτών που επιβάλλονται από τον Γενικό Επιθεωρητή της ΥΠΕΔΥΦΚΑ, για τους ελέγχους που διενεργούνται από τα αρμόδια όργανά της, επιβάλλονται με αιτιολογημένη απόφαση του ΟΠΑΔ ή κάθε ασφαλιστικού οργανισμού, μετά από παροχή εξηγήσεων, οι οποίες υποβάλλονται εγγράφως μέσα σε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες . Κατά των παραπάνω αποφάσεων δύναται να ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή, σύμφωνα με τα επιμέρους οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου αυτού.

     Η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ΔΕΝ αναστέλλει την εκτέλεση της     απόφασης αυτής.

     5) Με την παρ. 7 του ίδιου άρθρου, αντικαθίσταται η περ. Ε της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν.3846/2010 και προβλέπονται και για τα διαγνωστικά κέντρα και τις ιδιωτικές κλινικές, κυρώσεις και χρηματικά πρόστιμα σε περίπτωση μη τήρησης της κείμενης νομοθεσίας, ως κατωτέρω: α) προσωρινό αποκλεισμό από τέσσερες (4) έως δώδεκα (12) μήνες από την παροχή υπηρεσιών στους ασφαλισμένους των φορέων β) οριστική καταγγελία της σύμβασης ή αποκλεισμό κάθε μελλοντικής συνεργασίας καθώς και γ) χρηματικό πρόστιμο που ορίζεται για τα διαγνωστικά κέντρα από 1% έως 50% επί της αξίας των παραπεμπτικών των φορέων που εκτελέστηκαν τον τελευταίο μήνα πριν από τον έλεγχο και για τις ιδιωτικές κλινικές πρόστιμο κυμαινόμενο από 3.000€ έως 50.000 € ανάλογα με τη συχνότητα και τη βαρύτητα της παράβασης, με απόφαση του κατά περίπτωση αρμοδίου οργάνου.
Κατά των παραπάνω αποφάσεων δύναται να ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή, σύμφωνα με τα επιμέρους οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου αυτού. Η άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ΔΕΝ αναστέλλει την εκτέλεση της απόφασης αυτής.
6) Με την παρ. 8 του άρθρου αυτού, ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοιν. Ασφαλίσεων, δύναται να διενεργείται έλεγχος υπηρεσιών υγείας σε όλες τις περιφέρειες της χώρας από υπαλλήλους της ΥΠΕΔΥΦΚΑ.

7) Με την παρ. 9 του ίδιου άρθρου, προβλέπεται ότι η καταστροφή των ταινιών γνησιότητας καθώς και η καταστροφή ή η διάθεση ιδιοσκευασμάτων που κατάσχονται από τα ελεγκτικά όργανα της ΥΠΕΔΥΦΚΑ ή των ασφαλιστικών οργανισμών, ενεργείται με απόφαση του Δ.Σ. του ΕΟΦ και δεν απαιτείται η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης.

Κρίνεται σκόπιμο να επισημάνουμε ότι, για τις παραβάσεις που έχουν διαπιστωθεί πριν την δημοσίευση του νόμου αυτού, εφαρμόζεται, ως προς το αρμόδιο όργανο για την επιβολή των κυρώσεων, χρηματικών και διοικητικών, το προϊσχύον νομοθετικό καθεστώς (σχετικές οι αριθ. 330/2010, 418/20 και 504/10 εγκύκλιοί μας).
Για τις παραβάσεις που διαπιστώνονται μετά τη δημοσίευση του νόμου, οι κυρώσεις επιβάλλονται στο σύνολό τους (χρηματικά πρόστιμα και οριστική ή προσωρινή διακοπή της σύμβασης) ανάλογα με το όργανο που διενήργησε τον έλεγχο είτε από το Γενικό Επιθεωρητή της ΥΠΕΔΥΦΚΑ είτε από τα αρμόδια όργανα των ασφαλιστικών οργανισμών.
Όσον αφορά στο νομοθετικό καθεστώς που θα ληφθεί υπόψη για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων, για εκκρεμείς υποθέσεις, επειδή κατά το χρόνο επιβολής τους, έχουν μεταβληθεί επί το ευνοϊκότερον οι κυρώσεις, όπως έχει γίνει δεκτό κατά πάγια νομολογία των δικαστηρίων και των αναφερομένων στην αριθ. 150/2009 γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου της Γ.Γ.Κ.Α., θα εφαρμοσθούν στις περιπτώσεις αυτές οι νεότερες και ευνοϊκότερες διατάξεις.
Παρακαλούμε για την άμεση ενημέρωση των αρμοδίων υπηρεσιών, διοικητικών και υγειονομικών καθώς και των συνεργαζόμενων με οποιαδήποτε σχέση με το φορέα ιατρών – ελεγκτών ιατρών – φαρμακοποιών – ιδιωτικών κλινικών και διαγνωστικών κέντρων, για την πιστή εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων.

ΘΕΜΑ 7ον : ΕΟΦ

α) Λάθος δισκία σε συσκευασίες του προϊόντος NUROFEN PLUS

 Σύμφωνα με την προειδοποιητική ανακοίνωση της αρμόδιας αρχής MHRA του Ηνωμένου Βασιλείου (UK), μέσα στη συσκευασία του φαρμακευτικού προϊόντος NUROFEN PLUS (αναλγητικό) και σε τρείς διαφορετικές παρτίδες, βρέθηκαν  δισκία του αντιψυχωσικού φαρμάκου Seroquel XL 50 mg και σε άλλη παρτίδα, δισκία του αντιεπιληπτικού φαρμάκου NEURONTIN.

O Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό ότι η συγκεκριμένη περιεκτικότητα και εμπορική ονομασία του προϊόντος “NUROFEN PLUS” δεν διαθέτει άδεια κυκλοφορίας για την Ελληνική αγορά και δεν κυκλοφορεί στην Ελλάδα.  Κατά συνέπεια, δεν διατίθεται από τα φαρμακεία της χώρας μας.

Είναι όμως πιθανό κάποιοι καταναλωτές να έχουν προμηθευτεί το προϊόν και ενδεχομένως να έχουν παραλάβει τις επίμαχες παρτίδες του φαρμάκου μέσω διαδικτύου ή κατά την παραμονή τους στην Αγγλία.

Εφιστάται η προσοχή των καταναλωτών, ώστε σε περίπτωση που έρθουν στην κατοχή τους προϊόντα NUROFEN PLUS, να μην τα χρησιμοποιήσουν και να ενημερώσουν άμεσα τον ΕΟΦ.

Η παραγωγός εταιρεία με ανακοίνωσή της στην Αγγλία ανακαλεί όλες τις κυκλοφορούσες παρτίδες του  NUROFEN PLUS και καλεί τους καταναλωτές να μην το χρησιμοποιήσουν.

Προσοχή, η ανακοίνωση αυτή δεν αφορά το προϊόν NUROFEN που κυκλοφορεί κανονικά στην Ελλάδα και δεν εμφανίζει κάποιο πρόβλημα.

β) Διευκρινίσεις για τη διαφήμιση στο κοινό των φαρμάκων που χορηγούνται χωρίς ιατρική συνταγή (ΜΗ. ΣΥ.ΦΑ)

 Α. Κάθε διαφήμιση μη συνταγογραφούμενου φαρμάκου η οποία απευθύνεται στο κοινό, πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τα εξής τρία είδη πληροφοριών :

Ι-την εμπορική ονομασία του φαρμάκου και την κοινόχρηστη ονομασία (αν είναι μόνο μία η δραστική ουσία που περιέχεται στο φάρμακο)

ΙΙ.-τις απαραίτητες πληροφορίες για τη σωστή χρήση του φαρμάκου δηλαδή, την κύρια ένδειξη, τους κύριους περιορισμούς στη χορήγηση (ενδεικτικά: κύρια αντένδειξη, κύρια προειδοποίηση, κύρια προφύλαξη, κύριες ανεπιθύμητες ενέργειες). Το ακριβές περιεχόμενο των πληροφοριών που είναι απαραίτητες για τη σωστή χρήση του φαρμάκου εξαρτάται από τις συγκεκριμένες συνθήκες ασφαλούς χρήσης του εκάστοτε φαρμάκου. Όταν π.χ. μια ιατρική διάγνωση είναι απαραίτητη πριν την αυτοθεραπεία, ή όταν προϋπόθεση για την αποτελεσματικότητα της θεραπείας είναι η συνεχής χρήση του φαρμάκου, οι εν λόγω συνθήκες θα πρέπει να αποτυπώνονται με σαφήνεια στο υλικό της διαφήμισης.

Ειδικά για τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, ως απαραίτητες πληροφορίες νοούνται οι πληροφορίες η μη λήψη υπόψη των οποίων από τον καταναλωτή, μπορεί να συνεπάγεται κίνδυνο για την υγεία του, ήτοι η κύρια ένδειξη και οι αντενδείξεις.

Σε  περίπτωση που από τις περιοδικές εκθέσεις ασφάλειας του φαρμάκου (PSUR), προκύπτει ανάγκη της αναφοράς κάποιας εξαιρετικά σοβαρής προειδοποίησης  απαραίτητης να αποτρέψει την κακή χρήση του φαρμάκου, αυτή θα πρέπει να περιληφθεί στη διαφήμιση.

ΙΙΙ- ρητή και ευανάγνωστη προτροπή να διαβαστούν προσεκτικά οι οδηγίες που αναγράφονται στο εσώκλειστο φυλλάδιο ή στην εξωτερική συσκευασία, ανάλογα με την περίπτωση. Οι πληροφορίες ΙΙ πρέπει να περιλαμβάνονται στη διαφήμιση και δεν καλύπτονται από τις πληροφορίες ΙΙΙ

Κατά παρέκκλιση από τα παραπάνω, η διαφήμιση ενός φαρμάκου στο κοινό μπορεί να περιλαμβάνει μόνο την εμπορική ονομασία του φαρμάκου,  όταν αποκλειστικός σκοπός της διαφήμισης είναι η υπενθύμιση της ονομασίας αυτής. Η αναγραφή οποιασδήποτε άλλης πληροφορίας στη διαφήμιση, πρέπει να συνοδεύεται από τις πληροφορίες ΙΙ και ΙΙΙ.

 

Β. Όλα τα στοιχεία της διαφήμισης ενός φαρμάκου πρέπει να ανταποκρίνονται στις πληροφορίες που περιλαμβάνονται στην Περίληψη Χαρακτηριστικών του Προϊόντος. Η διαφήμιση πρέπει να προάγει την ορθολογική χρήση του φαρμάκου παρουσιάζοντάς το με τρόπο αντικειμενικό χωρίς να υπερβάλλονται οι ιδιότητές του και δεν πρέπει να είναι παραπλανητική. Στη διαφήμιση δεν θα περιλαμβάνονται στοιχεία (φράσεις ή εικόνες) που είναι δυνατόν:

1) να δώσουν στο κοινό την εντύπωση ότι πρόκειται μάλλον για θαυματουργό και αθώο προϊόν και όχι για φάρμακο, όπως οι φράσεις: «το maximum αναλγητικό», «κάνει θαύματα», «ασφαλές και αποτελεσματικό», «δρα μόνο εκεί που πρέπει», «δρα στο κέντρο του πόνου», «βοήθημα».

2) να οδηγήσουν στο εσφαλμένο συμπέρασμα ότι ο ασθενής πρέπει να προσφύγει άμεσα στο διαφημιζόμενο φάρμακο για τη λύση του προβλήματος ενώ σύμφωνα με τα εγκεκριμένα στοιχεία το εν λόγω φάρμακο δεν πρέπει να αποτελεί θεραπεία πρώτης επιλογής

3) να αποδίδουν ανύπαρκτες φαρμακολογικές ιδιότητες στο διαφημιζόμενο φάρμακο  (π.χ. ένα βλεννολυτικό σιρόπι δεν θα εμφανίζεται ως αντιβηχικό) ή να υπερβάλουν τις φαρμακολογικές του ιδιότητες (π.χ. ένα βιταμινούχο φάρμακο το οποίο ενδείκνυται μόνο για την ανάκτηση των σωματικών δυνάμεων λόγω ανεπαρκούς σίτισης δεν θα παρουσιάζεται ως το κατάλληλο για την ανάκτηση των πνευματικών δυνάμεων και την αντιμετώπιση όλων των δυσκολιών της καθημερινότητας). Οι παραπάνω αναφορές είναι ενδεικτικές.

Γ.Η διαφήμιση φαρμάκων που απευθύνεται στο κοινό δεν μπορεί να γίνεται σε ιατρεία, νοσοκομεία, κλινικές, διαγνωστικά κέντρα κλπ. και εν γένει σε οποιοδήποτε χώρο παρέχονται υπηρεσίες υγείας.

Ειδικά στα φαρμακεία, τα οποία αποτελούν αφενός μεν χώρο όπου παρέχονται υγειονομικές υπηρεσίες, αφετέρου δε χώρο λιανικής πώλησης φαρμάκων στο κοινό, επιτρέπεται κατ’ εξαίρεση η διαφήμιση φαρμάκων που χορηγούνται χωρίς ιατρική συνταγή, με τους όρους που αναφέρθηκαν στα λήμματα Α και Β. Η εν λόγω διαφήμιση μπορεί να λάβει τη μορφή stand πάγκου ή δαπέδου, οθόνης, διαφημιστικού φυλλαδίου, υλικού βιτρίνας, με υλικά καθαρά διαφημιστικού χαρακτήρα, στα οποία θα περιλαμβάνονται τα απαραίτητα για την σωστή χρήση του φαρμάκου στοιχεία.

Κατά παρέκκλιση από τα παραπάνω, η διαφήμιση ενός φαρμάκου στο φαρμακείο, μπορεί να περιλαμβάνει μόνο την εμπορική ονομασία του φαρμάκου,  όταν αποκλειστικός σκοπός της διαφήμισης είναι η υπενθύμιση της ονομασίας αυτής.

Σε καμιά περίπτωση, η διαφήμιση στο φαρμακείο δεν μπορεί να συνδεθεί με παροχή ωφελημάτων, έστω και ευτελούς αξίας, προς το κοινό, μη εξαιρουμένων των δειγμάτων και των εικονικών δειγμάτων φαρμάκων.

Δ. Υποβολή στον ΕΟΦ των διαφημιστικών μηνυμάτων προς το κοινό πριν από την πραγματοποίησή τους

Λαμβάνοντας υπόψη την αποκτηθείσα εμπειρία  από την εφαρμογή της νομοθεσίας για τον έλεγχο της διαφήμισης των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στο κοινό  και προκειμένου να αποτραπούν τα προβλήματα που κατ’ επανάληψη έχουν διαπιστωθεί, με αποτέλεσμα αφενός μεν την πλημμελή διαφήμιση στο κοινό και αφετέρου την επιβολή κυρώσεων αλλά και την επιπλέον επιβάρυνση των φαρμακευτικών επιχειρήσεων με το κόστος αναθεώρησης του περιεχομένου της διαφήμισης, εφεξής οποιαδήποτε διαφήμιση μη συνταγογραφούμενου φαρμάκου προς το κοινό, με οποιοδήποτε μέσον, θα υποβάλλεται στον ΕΟΦ για έλεγχο  πριν από την πραγματοποίησή της. Ο ΕΟΦ εντός 30 ημερών θα γνωστοποιεί στους ενδιαφερόμενους τυχόν αντιρρήσεις και υποδείξεις του, προς τις οποίες οι ενδιαφερόμενοι. οφείλουν να συμμορφώνονται.

Η εγκύκλιος με αρ.πρωτ. 38280/10.6.2008 αντικαθιστάται από την παρούσα.

γ) Διευκρινίσεις για την ενημέρωση και την προώθηση φαρμάκων στους επαγγελματίες υγείας από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις

 A. Διαφημιστικές καταχωρήσεις στον ιατρικό- φαρμακευτικό τύπο και προώθηση σε επιστημονικά συνέδρια  μη εγκεκριμένων φαρμάκων

Φάρμακα που δεν έχουν εγκριθεί στην Ελλάδα ή έχουν υποβληθεί για έγκριση στον ΕΟΦ ή στον ΕΜΑ και είναι σε εξέλιξη η διαδικασία εξέτασής τους, απαγορεύεται να διαφημίζονται στον ιατρικό τύπο ή να προωθούνται σε επιστημονικά συνέδρια. Δεν αποτελούν προώθηση οι παρουσιάσεις νεώτερων επιστημονικών δεδομένων έρευνας στα συνέδρια εφόσον καθίσταται σαφές ότι η σχετική δραστική ουσία δεν είναι εγκεκριμένη και δεν χρησιμοποιείται εμπορικό όνομα. Εγκεκριμένα φάρμακα τα οποία δεν έχουν λάβει ακόμα τιμή, μπορούν να προωθούνται με αναφορά σε ενδεικτική τιμή.

B. Ιατρική ενημέρωση για ουσιωδώς όμοια φάρμακα

Στα έντυπα ιατρικής ενημέρωσης των ουσιωδώς ομοίων φαρμάκων, στα οποία περιλαμβάνονται σχεδιαγράμματα κλινικών μελετών που έχουν διεξαχθεί με το πρωτότυπο φάρμακο, θα αναγράφεται η ακριβής ονομασία της δραστικής ουσίας όπως αυτή αναφέρεται στις εν λόγω μελέτες και όχι η ονομασία του ουσιωδώς ομοίου φαρμάκου. Στις περιπτώσεις αυτές θα πρέπει να είναι σαφές για τον αναγνώστη ότι η μελέτη έχει γίνει με το πρωτότυπο φάρμακο.

Γ. Κάρτες υπενθύμισης, τσάντες συνεδρίων, ημερολόγια, αφίσες

Γ1 Κάρτες υπενθύμισης, τσάντες συνεδρίων, ημερολόγια

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, εφόσον στόχος είναι η υπενθύμιση, είναι δυνατόν να αναγράφεται στο υλικό προώθησης μόνο το όνομα του φαρμάκου και η διεθνής κοινόχρηστη ονομασία του. Σε κάθε περίπτωση αναγραφής επιπλέον στοιχείων, όπως π.χ. της φαρμακολογικής δράσης, των ενδείξεων ή της δοσολογίας, θα αναγράφονται στο έντυπο και όλα τα ουσιώδη στοιχεία ασφάλειας της ΠΧΠ.

Διευκρινίζεται ότι οι κάρτες συνιστούν αυτοτελή έντυπα τα οποία μπορούν να επιδίδονται στους γιατρούς ανεξάρτητα και σε άλλο χρόνο από τα έντυπα ιατρικής ενημέρωσης και δεν θεωρούνται τμήμα των εντύπων ιατρικής ενημέρωσης, όπως ενίοτε δηλώνεται.

Γ2 Αφίσες

Θα αναγράφεται μόνο το όνομα του φαρμάκου και η διεθνής κοινόχρηστη ονομασία του. Σε κάθε περίπτωση αναγραφής επιπλέον στοιχείων, θα περιλαμβάνεται ευανάγνωστα η φράση: «Πριν τη συνταγογράφηση συμβουλευθείτε την Περίληψη Χαρακτηριστικών του Προϊόντος που διατίθεται στο εκθετήριο». Εύλογα, το κείμενο της ΠΧΠ θα είναι διαθέσιμο στο εκθετήριο σε επαρκή αριθμό αντιτύπων ή cd.

Δ.  Ξενόγλωσσα έντυπα ιατρικής ενημέρωσης

Έντυπο ιατρικής ενημέρωσης απευθυνόμενο σε ιατρό στην Ελλάδα, με ΠΧΠ σε ξένη γλώσσα ή εγκεκριμένη από άλλο κράτος-μέλος με εθνική διαδικασία, ισοδυναμεί με έντυπο χωρίς τα στοιχεία της εγκεκριμένης από τον ΕΟΦ ΠΧΠ  και απαγορεύεται από τις ισχύουσες διατάξεις.

Τέτοια έντυπα μπορούν να κυκλοφορούν εφ΄ όσον περιλαμβάνουν την εγκεκριμένη από τον ΕΟΦ ή τον ΕΜΑ  ΠΧΠ στην Ελληνική γλώσσα και καθίσταται σαφές ότι η ισχύουσα ΠΧΠ είναι η Ελληνική.

Ε. Εικονικά δείγματα (placebo)

Δεν επιτρέπεται η διάθεση εικονικών δειγμάτων (placebo) στους γιατρούς, φαρμακοποιούς ή άλλους επαγγελματίες υγείας με εξαίρεση τα εικονικά δείγματα τα οποία χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς όταν υπάρχει πολυπλοκότητα στην διαδικασία χορήγησης, π.χ. συσκευές εισπνοών, πένες ινσουλινών, κλπ., όπου είναι αναγκαία η επίδειξη του τρόπου χρήσης του μηχανισμού από το γιατρό προς τον ασθενή για λόγους συμμόρφωσης στην προτεινόμενη θεραπεία.

ΣΤ. Δώρα προς τους γιατρούς

Απαγορεύεται η διανομή ή κλήρωση δώρων εκτός από τα δώρα αμελητέας αξίας.

Χρόνος γνωστοποίησης στον ΕΟΦ του υλικού ενημέρωσης και προώθησης φαρμάκων  προς τους επαγγελματίες υγείας.

Ο ΕΟΦ ασκεί κατασταλτικό έλεγχο του  υλικού ενημέρωσης και προώθησης φαρμάκων προς τους επαγγελματίες υγείας.

Οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις υποχρεούνται να γνωστοποιούν στον ΕΟΦ  κάθε ενημερωτικό ή προωθητικό υλικό που απευθύνεται σε επαγγελματίες υγείας καθώς επίσης τους παραλήπτες, τον τρόπο μετάδοσης, καταχώρησης ή κυκλοφορίας και την ημερομηνία της πρώτης μετάδοσης, καταχώρησης ή κυκλοφορίας. Η γνωστοποίηση του εν λόγω υλικού στον ΕΟΦ πρέπει να γίνεται εντός χρονικού διαστήματος 8  εργασίμων ημερών μετά τη μετάδοση, καταχώρηση  ή κυκλοφορία  του.

Ο εντοπισμός από τον ΕΟΦ μη γνωστοποιημένου υλικού ιατρικής ενημέρωσης ή προώθησης φαρμάκου κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας, συνεπάγεται κυρώσεις.

Η εγκύκλιος με αρ. πρωτ. 38280/10.6.2008 αντικαθίσταται από την παρούσα

 

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

 

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                            Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

ΜΠΑΡΤΖΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ                              ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΟΥ ΕΛΕΝΑ

Δεν υπαρχουν σχολια ακομα

Γινεται ο πρωτος που θα σχολιασει

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.